Alla inlägg under oktober 2007

Av Irene Kjærnstad - 28 oktober 2007 13:07

vind er et helt forferdelig type vær! greit med snø og regn bare det detter rett ned på bakken. men min syting nytter nok ikke. her har det ikke skjedd sånn kjempemye egentlig. har vært/delvis er uten stemme, og da mener jeg helt uten stemme. eva og jeg var på Muse-konsert og etter det: mer eller mindre stum og faktisk også lettere døv. men nå begynner det å letne. i går ruinerte jeg hele fam Kjærnstad i Monopol. jeg tror jeg egner meg godt på toppen i næringslivet. ellers er jeg sterkt opprørt over stygge, umoralske treningsmetoder. og ja, jeg sikter til rollkür. jeg fatter ikke at en så stor del av landets hestevenner lar seg begeistre av noe som for det første ser estetisk helt forferdelig stygt ut og for det andre ekstremt krenkende på det dyret vi sitter og farter rundt på. at den kanskje fremste topprytter innen disiplinen DRESSUR faktisk bruker en slik metode synes jeg er skremmende. og er det ikke relativt paradoksalt at verdensmesteren inne grenen faktisk opp til flere ganger blir kastet av sin hest PÅ dressurbanen eller at hesten løper ut (i frykt??) med sin rytter?

linker til hest. no der overraskende få så mye som stiller et lite spørsmålstegn til det de ser.  http://www.hest.no/artikkel.html?news.nid=4224

Av Irene Kjærnstad - 20 oktober 2007 22:37

her er April med sin mamma, Chester. 5 mnd på bildet. precis samma blikk som sin pappa!

Av Irene Kjærnstad - 20 oktober 2007 22:10

Prikken var alldeles gal i dag når jeg longerte han! spant opp hele tajet. jeg fikk tråkke til igjen som best jeg kunne. Prinz "spansk-skritta" på veien. tror alle naboer tenker at jeg er forskrudd når jeg holder på med det. roper "braaaa" og "fiiint". men jeg synes det er viktig! og man ser det på prinz at han nesten vokser litt når han blir overveldet med ros. Luna gikk kjempefint. gjorde litt samme sak som jeg gjorde med Christinas Drømprins i Stocholm. bremse opp skritten først, så plukke på stanga. har tenkt med luna at det ikke kommer til å finnes noe å plukke av til slutt, men der tok jeg feil. det finnes masse. iallfall, hun kommer fint til nigning da. mye som bor i den hesten! 

Av Irene Kjærnstad - 19 oktober 2007 21:05

hjemme igjen etter en helt utrolig lærerik uke i stocholm og utdannelsen til ridelærer i integrert ridning. hjernen er fyllt til randen! oppdatering kommer snart!

Av Irene Kjærnstad - 13 oktober 2007 10:03

med nyhuset framfor seg

Av Irene Kjærnstad - 13 oktober 2007 09:51

her bygges det. noen er svært flittige, andre ikke så veldig. bestefar med kun et øye (han har ofret det for høyere kunskap er min og roars teori), fikk dispensasjon til å sitte og iaktta. jeg og indi kom fram til at vi var var mer til bry enn nytte. 

Av Irene Kjærnstad - 13 oktober 2007 09:04

oi! nå var det lenge siden jeg har oppdatert her!

hmmm, hvor skal jeg begynne. alle hestene er på plass i sitt nye hus. de elsker å være der! har ikke alle sammen foreløbig. har delt av med en tråd, men jeg lurer på om jeg skal slippe de sammen nå snart. har en god følelse for dettil tross for at det er to valakker og en hoppe.


treningsmessig går det bra! prinz går spansk skritt som hvilken som helst spanjol. han er så morsom å jobbe med. en hest med mye egne idèer. jeg bruker klikker når jeg trener med han, funker helt perfekt. det er så morsomt, har blitt helt hekta. jeg brukte også mye klikker med luna allerede fra første dag. så nå gjør hun holdt ved en spesiell lyd uansett hva som foregår rundt henne. om hun blir engestelig for noe og vil ruse avgårde, kan man bare si et kort "ptrrroo" og da sstår hun med alle fire bena i bakken. da er det akkurat som at hun lander igjen. huner så fin å ri!! jobber med travopptagninger, versade og så jobber jeg alltid lit først med å få henne til å legge vekt på sin invendige skulder og svinge rundt sitt innvendige framben før jeg gjør mer samlende øvelser. hun er så fin, elsker å få ros! når vi øver på en ny ting og hun får mye ros for det, er det alltid denne tingen hun foreslår først dagen etter. herlig!


prikken gjør jeg ikke så mye annet med enn før egentlig. jobber litt trampaktig i veldig korte strekker. og galopp jobber vi med. der er han veldig flink! han har nok lettere for galoppen enn traven. og den bukke galoppen (gyngehest) han hadde før (dere vet dere som har sett den), har han slutta helt med. faktisk ikke antydning.


indi klikker jeg også med. han har lært seg masse nye saker som steile, kysse og å gå fra sitt til stå og fra dekk til stå. det har alltid vært vanskelig, men gikk å lære han på 5 min når man bare ikke gjør det så komplisert for han.


i morgen skal sigurd døpes i hamar domkirke. jeg skal være fadder så jeg tror jeg får droppe de store utskeilelser i kveld, til tross for at det er natt til min bursdag. på mandag morgen reiser jeg til stocholm for fjerde del i utdannelsen. :-)

Ovido - Quiz & Flashcards